ملی شدن صنعت نفت ایران

سلام و عرض ادب خدمت تمامی خوانندگان عزیز این وبلاگ و سلامی ویژه خدمت همکلاسیهای عزیز

ملی شدن صنعت نفت ایران بدون شک  برگی زرین در تاریخ ایران و ایرانیان است که در کشمکش دربار و مجلس برسر امضای قرارداد الحاقی نهایتا مجلس موفق گردید که از امضای قرارداد الحاقی خودداری کرده و در 29 اسفند 1329 ملی شدن صنعت نفت ایران را به تصویب برساند .

اما وقایع و حوادث تلخ بعد این جریان ، شیرینی ملی شدن صنعت نفت ایران را به زهر هلاهل تبدیل کرد . دستهای پنهانی که از همان اولین روزهای ملی شدن صنعت نفت در کار بودند و موفق شدند با نفوذ در سازمان ملل در روز دادرسی به شکایت انگلستان در دادگاه لاهه رأی دادگاه را به نفع ایران صادر نمایند . بسیار تردید آمیز بود که قاضی انگلیسی در دادگاه لاهه به نفع ایران رأی داد . همان دستهای پشت پرده ای که مصدق را مانع حضورشان در ایران می دانستند و مسبب قیام 30 تیر در ایران شدند و چون موقتا ناکام ماندند با برنامه ریزی دقیق موجبات جدایی دوجبهه ملی و مذهبی را فراهم نمودند و در عرض یکسال کاشانی کفن پوش در 30 تیر 1331 را در 28 مرداد 1332 خانه نشین نمودند . و دیواری از بدبینی ، شکاف و بی اعتمادی بین کاشانی و مصدق بنا نمودند .

دوستان عزیز در درسهای 12 ، 13 و 14 کتاب تاریخ معاصر ایران در مقطع متوسطه به صورت پراکنده مباحثی در مورد ملی شدن صنعت نفت و کودتای 28 مرداد مطرح گردیده است اما ابهاماتی در مورد ملی شدن صنعت نفت و حوادث بعد از آن وجود دارد که متاسفانه در این درسها به آن ابهامات پرداخته نشده است من از دوستان عزیز خواهشمندم که در صورت امکان نظرشان را در مورد مسائل زیر و دیگر مسائل مربوط به ملی شدن صنعت نفت ، قیام 30 تیر و کودتای 28 مرداد مطرح نمایند انشاءالله که نظراتشان مورد استفاده دانش آموزان و دیگر همکاران عزیز واقع شود :

1- در کودتای 28 مرداد نقش انگلستان پررنگ بود یا آمریکا ؟

2- انگلستان تحت چه شرایطی حاضر شد که از نفت ایران صرف نظر کند و آن را دو دستی به آمریکا تقدیم کند ؟

3- هرچند مصدق در فاصله میانی 30 تیر1331 تا 28 مرداد 1332 دچار برخی اشتباهات شد اما آیا بی تفاوت بودن کاشانی به حوادث کودتای 28 مرداد با توجه به وظایف شرعی وی قابل توجیه است ؟

4- آمریکا که از سال 1776 از سلطه انگلیسیها خارج شد و اعلام استقلال نمود کدام تدابیر و برنامه ها باعث شد که در کمترین زمان ، این گونه ارباب دیرین خود را به زانو درآورد ؟ 

موسوی

 

 

[ پنج شنبه 5 دی 1392برچسب:, ] [ 16:16 ] [ فارغ التحصیلان ]
[ ]